Kirjoittajan kommentti: Tämä aihe on hyvin ajankohtainen maasta tai kansakunnasta riippumatta. Näitä kysymyksiä on hyvä pohtia myös länsimaissa ja meillä Suomessa. Mitä koulutuksemme antaa käytännön ja yhteiskuntataitojen lisäksi lapsille, nuorille ja aikuisille ? Mitä meistä tulee koulutuksen tuloksena?
Sri Krishnaji on Creating Fearless Thinkers
https://www.youtube.com/watch?v=nCkbv_lvFfg
(puhe aiheesta alkaa videolla kohdasta 1:16)
Intialainen nuori viettää keskimäärin 18 vuotta neljän seinän välissä koulussa, korkeakoulussa tai yliopistossa. He viettävät melkein 7 tuntia päivässä kirjojen parissa ja luentoja kuunnellen. Millainen ihminen tästä koulutuksesta syntyy? Mitä tämä koulutus tuottaa? Niin paljon elämästä ja ajasta kuluu koulujen ja oppilaitosten neljän seinän välissä. Tällä hetkellä Intiassa lähes 26 miljoonaa lasta ja nuorta käy koulua. Mitä varten? Eikö tämä ole tärkeä kysymys, johon jokaisen vanhemman, jokaisen opettajan ja jokaisen johtajan on löydettävä vastaus? Mikä on Intian koulutuksen tarkoitus nykyään ja miksi lähetämme lapsemme kouluun?
Pohjimmiltaan nuorten valmistamiselle toimeentuloon tai ammattiin ryhtymiseen - olipa kyseessä sitten lääketieteen, insinöörin, tieteen, lakimiehen, taiteen tai akateemisen alan ammatti. Se keskittyy luomaan menestyviä robotteja, jotka voivat selviytyä maailmassa ja pysyä taloudellisen oravanpyöräkilpailun tahdissa. Ja koulujen ja korkeakoulujen menestystä mitataan lääkäreiden, insinöörien ja kirjanpitäjien lukumäärällä, jonka oppilaitos pystyy suoltamaan ulos. Se ei välitä siitä, kuinka tylsistynyt ja loppuun palanut opiskelija on. Tämä on todellisuutta, eikö? Ja tätä vanhemmat haluavat. Tätä instituutio haluaa. Tätä yhteiskunta haluaa kasvattajalta. Onko joku meistä huolissaan siitä, mitä lapselle tapahtuu? Ovatko lapsemme onnellisempia, vahvempia ja tietoisempia heidän käymänsä koulutuksen ansiosta, vai ovatko he stressaantuneita, ärtyneitä ja ahdistuneita? Käykäämme tänään avointa keskustelua.
Tapaan niin monia opiskelijoita kaikilta yhteiskunnan alueilta. Suurimmalle osalle opiskelijoista on 99% epäselvää, mitä he haluavat. Kuinka tällainen opiskelija koskaan kiinnittää huomion? Kuinka tällainen opiskelija nauttii oppimisesta? Siksi suurin kamppailu intialaisissa luokkahuoneissa, jota opettajat käyvät, ei ole niinkään opettaminen, vaan oppilaiden huomion kiinnittäminen ja heidän inspiroiminen. Suurimmalle osalle opiskelijoista koulutus on pelkkää rutiinia, ruljanssi, jonka he käyvät läpi. Ajattele sitä. Riittääkö tällainen koulutus? Valmisteleeko se oppilaita heitä odottavaan monimutkaiseen tulevaisuuteen, joka on täynnä epävarmuutta ja kiihtyvää muutosta?
Katsotaanpa historiaa. Intian BKT oli lähes 1000 vuoden ajan melkein 35% maailman kokonais BKT:sta. Miten luulet tämän tapahtuneen ilman loistavia ihmisiä? Meillä oli maailman paras koulutus yli 1500 vuotta. Takshashilan ja Nalandan yliopistoissamme oli yli 10 000 opiskelijaa ja 1000 professoria. Katso opiskelija-opettaja -suhdetta. Se oli 1:10. Ja meillä oli uskomaton Gurukula-koulutuksen verkosto, joka oli erikoistunut tiettyihin tiedonhaaroihin, kuten kirurgiaan, lääketieteeseen, arkkitehtuuriin, astrologiaan ja veediseen matematiikkaan. Heidän pääpainonsa oli erinomaisen ihmisen luomisessa. Lähes kaikki tämä tuhoutui historian aikana ulkomaisten hyökkäysten seurauksena, ja pahimpia olivat britit. Vuonna 1700, kun britit tulivat Intiaan, olimme vielä 28 % maailman BKT:sta. Kun he lähtivät, olimme vain 3% maailman BKT:sta. Hapuilimme köyhyyden ja nälänhädän pimeydessä. Kuinka he onnistuivat saattamaan meidät sellaiseen tuhoon?
Sen lisäksi, että he ryöstelivät Intiaa verojen nimissä, he tuhosivat koulutuksemme ja loivat rakenteen, joka tuottaa vain virkailijoita, joista on hyötyä Brittiläiselle imperiumille. Ei pelottomia ajattelijoita ja emotionaalisesti kokonaisia ihmisiä. Jos meidän on luotava mahtava kansakunta, joka edistää koko planeetan hyvinvointia, meidän on luotava pelottomia ajattelijoita sekä iloisia ja intohimoisia nuoria. Meidän on luotava nuoria, jotka voivat löytää ratkaisuja ihmiskunnan ja maan lukuisiin ongelmiin. Meidän täytyy sytyttää heissä intohimo oppia, kasvaa ja edistää parempaa hyvinvointia. Ymmärtäkää, että nuoret käyvät nykyään läpi historian suurinta emotionaalista kriisiä. Annan teille joitain tilastoja ymmärtääksenne tämän. Intian nuorisoväestö on yli 434 miljoonaa. Seitsemän sadasta luokkahuoneessa olevasta teini-ikäisestä on masentunut. 15 sadasta luokkahuoneessa olevasta teini-ikäisestä kärsii ahdistuksesta. Seitsemän sadasta oppilaitosten teini-ikäisestä käyttää joko alkoholia tai tupakkaa. Kaupunkien nuoret ovat kaksi kertaa alttiimpia mielenterveysongelmille kuin kylän nuoret. Tosiasia on, että kaikista hallituksen mahdollisesti tekemistä aloitteista huolimatta nyt on valtava kriisi, kun puhumme nuorten mielenterveydestä. Teidän kaikkien on astuttava mukaan. Olen varma, että myös jotkut hyvin nuoret loistavat opiskelijat ovat osa näitä tilastoja, joka on varmasti erittäin tuskallista. Nuorten tilanne on nykyään hyvin monimutkainen. He käyvät läpi valtavaa psykologista painetta, joka johtuu vertaispaineesta, perhepaineesta, yhteiskunnallisesta paineesta, koulupaineista, työpaineista ja luonnollisesta paineesta kehossa tapahtuvien biologisten muutosten vuoksi. Tämä psykologinen paine ajaa heidät riippuvuuteen, huomion menettämiseen luokkahuoneessa, kyvyttömyyteen luovassa oppimisessa ja tarkoituksen täydelliseen menettämiseen.
Vanhempaan sukupolveen kuuluvina opettajina, vanhempina ja johtajina saatamme ihmetellä, miksi nuoret valittavat niin suuresta psykologisesta paineesta? Tosiasia on, että sinuun verrattuna suurin osa heidän elämästään on nykyään paljon mukavampaa ja ylellisempää. Sinun on niin helppo arvioida heidät hemmotelluksi joukoksi. Mutta siihen verrattuna he käyvät läpi nopeutettua ajanmuutosta, jota me emme käyneet läpi nuorena. Sinun tuomiosi sulkee sydämesi heiltä. Ole hyvä ja pidä sydämesi auki ja katso syvemmälle. Yksi tärkeimmistä syistä miksi nuoret ovat paineessa, on laajamittainen perheiden hajoaminen. Tämä on ensimmäinen nuorten sukupolvi Intiassa, joka on alttiina suhteiden hauraudelle. Lasten, vanhempien ja isovanhempien välillä on valtava riitasointu. Eikä kotona ole saatavilla huolehtivia aikuisia. Toinen syy on se, että opiskelijat ovat nykyään maailmanlaajuisesti näkyvillä sosiaalisessa mediassa, ja sen huono puoli on hullu vertailu julkkisten elämäntyyliin ja julkkislapsiin. He eivät vertaile itseään perheen tai naapurin poikaan tai tyttöön vaan kansainvälisiin poptähtiin ja suosittuihin elokuvanäyttelijöihin. Tuloksena on nuoria, jotka ovat turhautuneita todellisuuteensa. Nuoret, jotka ovat tyytymättömiä siihen, mihin heidän vanhemmillaan on varaa. Kolmas syy on, että tämän päivän nuoret jäävät huomaamatta vallankumouksesta, joka lakaisee ympäri maailmaa. Ja he taistelevat epävarmuuden kanssa tämän vallankumouksen vuoksi. Varhaisemmille sukupolville oli varmaa, että jos sinulla on oikea pätevyys, saat varman työpaikan ja eläisit siinä turvallisesti 60-vuotiaaksi asti. Ei enää. Miksi?
Elämme parhaillaan maailmanlaajuista ajanjakson muutosta. Katso historiaa. Ensimmäinen vallankumous oli siirtymä eläintyövoimasta ja ihmistyöstä höyryvoimaan. Toinen vallankumous oli sähkön ja puhelinviestinnän löytäminen. Kolmas vallankumous oli internetin ja tietojenkäsittelyn löytäminen. Neljäs vallankumous on nyt pyyhkäisevä tekoäly ja virtuaalitodellisuus. Vertikaalinen viljely, kelluvat maatilat, leikkauksia tekevät nanorobotit, geenimuokkaus, tekoälylakimiehet ratkaisemaan lakiasioitasi, virtuaaliset luokkahuoneet ja tekoälyopettajat, tämä on uusi todellisuus. Se on hyvin erilainen maailma, johon he astuvat - sellaiseen, johon he ovat täysin valmistautumattomia. Tosiasia on, että sinä olet täysin valmistautumaton ohjaamaan heitä tähän maailmaan. Tunnetko kuinka hämmentävää voi olla nuorille kohdata tulevaisuutensa epävarmuus? Peloissaan tästä epävarmuudesta he hautaavat päänsä kaikenlaisiin pakopaikkoihin. Kuten strutsit, jotka hautaavat päänsä hiekkaan.
En puhu vain ongelmasta - meillä on loistava ratkaisu tähän tilanteeseen. Mutta se voi onnistua vain, jos teistä vanhemmista, kasvattajista ja johtajista tulee osa ratkaisua. Sri Preethaji ja minä olemme erittäin intohimoisia auttamaan nuoria nousemaan muuttuneiksi johtajiksi, auttamaan heitä pääsemään eroon tunneongelmistaan ja kehittämään mielen hyvinvointia. Sillä uskomme, että vain konfliktivapaat yksilöt voivat todella olla luovia johtajia. Vain henkisesti tietoiset nuoret voivat aidosti huolehtia Loka Kalyanasta - yleismaailmallisesta hyvinvoinnista. Ainoastaan he voivat nousta huomisen muuttuneiksi johtajiksi.
Hyväntekeväisyyssäätiötyömme on nimeltään Oneness Young Leaders. Olemme tähän mennessä kasvattaneet ohjelmillamme maailmanlaajuisesti yli puoli miljoonaa opiskelijaa. Monet yliopistot ja korkeakoulut toivottavat meidät tervetulleiksi auttamaan opiskelijoitaan parantamaan henkistä ja emotionaalista terveyttään. Niin monet nuoret ja opettajat tekevät vapaaehtoistyötä tukeakseen ystäviään ja oppilaitaan suuremman tietoisuuden ja sydämen kasvattamisessa. Opetamme polkua, joka on universaali kieleltään. Polku on tieteellinen. Ekamin polku on kokemuksellinen eikä uskomuskeskeinen. Se rohkaisee tarkastelemaan ja tutkimaan. Se rakentaa pyhyyttä elämää ja ihmissuhteita kohtaan. Olemme luoneet opetussuunnitelman, joka voi luoda älykkäitä mieliä, heränneitä sydämiä ja valaistuneita aivoja. Jos tämä näkemys muuttuneiden tulevaisuuden johtajien luomisesta Intiaan resonoi kanssasi, haluaisimme, että liität kädet kanssamme.
Tekstin suomennos: Anna-Kaisa